Als Topvrouw een nieuw programma start, hebben we met alle deelnemers een intakegesprek. Daarin wordt onder meer besproken welke waarden zij heeft meegekregen vanuit haar ouders, opvoeding en opleiding. Voor ons is het belangrijk bij de begeleiding om te weten welke waarden dit zijn en wat voor effect deze hebben gehad op haar persoonlijke ontwikkeling.

Vaak zijn dit mooie gesprekken waarin veel nieuwe inzichten naar boven komen. Een voorbeeld hiervan is de intake met Marlies*, een succesvolle wetenschapper, die tegen haar grenzen oploopt.

Marlies* is opgegroeid in een gezin met een vader die hoofd administratie van een ziekenhuis was. Selfmade. Na de middelbare school moest hij direct gaan werken. In de avonduren is hij verder gaan studeren. Haar moeder was apothekersassistente, totdat zij kinderen kreeg. Zij heeft een zus die 2 jaar ouder is en die, voor zover Marlies het zich herinnert, altijd de confrontatie met haar ouders zocht.

Als waarden die zij meegekregen heeft van haar ouders noemt Marlies onder meer:

  • Haal het beste uit jezelf (vader).
  • Zorg dat je altijd (economisch) onafhankelijk blijft (moeder).
  • Benader alle mensen met respect.

Mooie waarden, vind je niet? Ze heeft daardoor ook heel mooie kwaliteiten ontwikkeld en resultaten behaald:

  • Gepromoveerd
  • Zelfstandig en onafhankelijk
  • Doorzetter
  • Teamplayer

Toch komt ze bij Topvrouw, omdat ze voelt dat ze tegen haar grenzen aanloopt. De competitie in haar wetenschappelijke omgeving is groot en Marlies durft zich niet goed te profileren. Ze wordt nu werkgroepleider. In deze rol moet zij haar eigen visie neerzetten en is zij verantwoordelijk voor het binnenhalen van subsidies. Dit roept veel stress bij haar op. Ook zal ze naast het begeleiden van promovendi een aantal analisten aansturen. Ze merkt al snel dat dit haar veel energie kost.

Ik luister naar haar vragen en leerbehoefte. Samen kijken we naar de waarden vanuit het gezin en de (gedrags)patronen die zij in haar jeugd heeft ontwikkeld. Al pratend en zoekend komen we tot de volgende inzichten:

  • Doordat haar zus zo veel aandacht opeiste, zorgde zij ervoor dat zij haar ouders niet tot last
  • Ze deed erg haar best op school en haalde hoge cijfers. Met een zesje was zij zeker niet tevreden.
  • Als ze iets wilde, dan deed ze er alles aan om het zelf te realiseren, zelfs om haar ouders heen. Maar zeiden haar ouders ‘Nee’, dan schikte zij zich Conflicten ging zij niet aan.
  • Puberen heeft ze nauwelijks gedaan.

Dit ‘verklaart’ voor ons samen waarom ze nu aanloopt tegen haar grenzen.

  • Profileren is durven de aandacht op jezelf te richten en aandacht van anderen op te eisen. Profileren is jezelf centraal durven stellen met de inhoud en kennis waarover je beschikt.
  • Je eigen visie neerzetten kan weerstand oproepen in je omgeving of bij je afdelingshoofd. Soms moet je een confrontatie aangaan.
  • Mensen aansturen is geen wetenschap, het is een kunde. Vaak moet je met vallen en opstaan, met experimenteren, proberen na te gaan wat werkt en wat niet werkt in jouw situatie. Heel erg je best doen en alles voor je medewerkers willen doen, zorgt dat je veel energie verliest.

De patronen die zij heeft aangeleerd in haar verleden hebben haar gebracht waar zij nu is. Daar kan ze trots op zijn! Dat hebben we in het begeleidingsprogramma ook heel vaak benadrukt!

Deze patronen in de komende periode doorbreken zal haar verder brengen. Want nu keren deze zich tegen haar. Ze belemmeren haar in haar persoonlijke ontwikkeling en haar inhoudelijke ambitie.

Op deze manier kijken naar haar verleden is nieuw voor Marlies. Ze beseft dat het jaarprogramma echt nodig is om nieuwe patronen aan te leren. Geen eenvoudige opgave.

Daarbij spelen de Experimenteerdagen, die Heleen Brinkman verzorgt, een belangrijke rol. Op welke manier? Daar ga ik tijdens de volgende mail verder op in.

Hartelijke groet,

Margreet van Rixtel
Oprichter Topvrouw

* Marlies is niet één van de vrouwen met wie ik de afgelopen periode een intake heb gehad. Ik kies bewust voor een vrouw uit een eerder programma. Het leuke is dat ik dan volgende keer ook veel kan vertellen over wat de Experimenteerdagen voor resultaten hebben opgeleverd.